Pinterest – inspiraatiokuvien sosiaalinen media

Kuva: The LAMP


Pinterestistä kohistiin vuonna 2012, kun se vuonna 2010 aloitetun beta-vaiheen jälkeen julkaistiin suurelle yleisölle. Suomenkielellä Pinterestiä kuvaa mielestäni hyvin kuvaus visuaalinen inspiraatiokuvien keräyspalvelu, jossa kiinnitetään (eng. ”pin”) kuvia omille ilmoitustauluille, eikä käyttäjän tarvitse ladata kuvia kuormittamaan omaa konetta. Pinterestissä siis fiilistellään kivoilla kuvilla, jolloin ei ehkä ole kovinkaan yllättävää, että pinterestin käyttäjä on tyypillisesti nainen (n. 80 % käyttäjistä). Pinterestin avulla voi esimerkiksi luoda taulun aiheelle ”kodin sisustus”, johon on sitten helppo hakea itseä inspiroivia kuvia. Yrityksille tämä tarjoaa näin ollen hyvin toteutettuna myyntikanavan.

Omalla Pinterest-tililläni tykkään fiilistellä juurikin sisustukseen liittyviä asioita, mutta myös matkailu on itselleni mielenkiintoinen aihe. Teimme viime keväänä reissun Indonesiaan ja käytin Pinterestiä apuna, kun mietin mitä kaikkea reissussa olisi kiva nähdä. Taulua voit käydä kurkkaamassa täällä. Omien häiden suunnittelussa käytin myös Pinterestiä apuna. Kukkakaupassa en käynyt ennen kuin hääpäivänä noutamassa kukat; olin sähköpostilla lähettänyt linkin myyjälle taulusta, johon oli kerännyt fiiliskuvia haluamistani kukista ja ymmärsimme heti kauppiaan kanssa toisiamme (lähetin muuten viestin kahteen eri yritykseen, toisessa vastaanotto oli täysin päin vastainen, enkä edes vaivautunut vastaamaan sähköpostiin mitään). Kampaajalle näytin myös muutaman kampauksen tyylistä, jota hain ja olin erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Pinterest luo mielestäni käyttäjille relevanttia sisältöä, jonka konvertoitumista ostoksi ei voi useinkaan ennustaa. Mutta yrityksillä on toki mahdollisuus aktiivisempaan rooliin tässäkin palvelussa. Pinterestissä täytyy vain muistaa, että siellä ei pelata tylsien tuotekuvien kanssa, vaan kuvan sisällön pitää olla houkuttelevaa ja tunteisiin vetoavaa.


Onko Pinterest kiinnostava vuonna 2015?


Mutta onko Pinterest enää kiinnostava, kun tämän vuoden kuumimmat puheenaiheet sosiaalisessa mediassa ovat olleet mm. Snapchat ja Periscope, joissa molemmissa tuotetaan videoita? Mielestäni on, koska kohderyhmät ovat edelleen erilaisia ja ihmisiä kiinnostavat erilaiset asiat. Pinterest on yksi omista sosiaalisen median suosikkipalveluistani, kun taas videoiden pitää mielestäni olla todella mielenkiintoisia ja hyvin tehtyjä, jotta niitä jaksaa katsoa. Periscopessa ainakin tällä hetkellä löytyy sisältöä niin laidasta laitaan, etten ihan hirveästi jaksa käyttää aikaani mielenkiintoisen sisällön etsimiseen. Tilanne voi toki olla eri vuoden päästä, kun yhä useampi kuluttaja ja yritys löytävät palvelun pariin.

Kuulu-yrityksen sivuilta löytyy muutama mielenkiintoinen ja ajankohtaisen artikkeli Pinterestistä. Taru Pulkkisen huhtikuussa 2015 julkaistussa artikkelissa ”25 vinkkiä: Pinterest tehokäyttöön!” todetaan Pinterestin olevan yksi  kasvavista sosiaalisen median kanavista myös Suomessa. "Pinterest toimii yhtä aikaa hakukoneena ja henkilökohtaisena leikekirjana ideoihin, artikkeleihin ja kuviin. Yrityskäytössä Pinterestin avulla voi tuoda esille omaa osaamistaan, palveluita ja jakaa asiakkaille lisäarvoa tuottavaa materiaalia ja tietoa.” Jonna Muurinen kertoo artikkelissaan syyskuulta 2015 ”Snapchat ja Pinterest – peruserot, että Pinterestiä käyttävät ostovoimaiset 25–54-vuotiaat naiset, kun taas Snapchatin käyttäjistä valtaosa on selvästi teini-ikäisiä. ”Pinterestin koko markkinoinnillinen ja myynnillinen arvo on linkit. Jokainen kuva on käytännössä jo itsessään linkki. Pinterestissä lisäksi pystyy hienosti havaitsemaan ns. long tail effectin, eli yksittäiset kuvat tuovat liikennettä kuin itsestään, jatkuvasti, ilman että kuvan lisääjän tarvitsee tehdä mitään. Jos siis tekee esimerkiksi nettikauppaa, varsinkin kansainvälisesti, Pinterest voisi olla mahtava työkalu. Snapchatissa linkit puolestaan eivät toimi. Käytännössä Snapissa linkki toimii ainoastaan yksityisviestinä lähetetyssä tekstiviestissä.” Yritysten tulisi siis tarkkaan miettiä, minkälaisia kohderyhmiä missäkin sosiaalisessa mediassa pyörii ja miten oma tuote tai palvelu mihinkin sosiaalisen mediaan kanavaan sopii. Selvää on kuitenkin se, että Pinterestissä on kaupallista potentiaalia yrityksille.


Pinterest-tilastoja


Silicon Valley Business Journalin artikkelissa elokuulta 2015 “Facebook still No. 1 among online adults, but Pinterest and Instagram on the rise” kerrotaan, että lähes 31 % nettiä käyttävistä aikuisista käyttää nykyään Pinterestiä, ja luku on kasvanut 15 % (eli kaksinkertaistunut) kolmen vuoden takaisesta.

Alla oleva kuva on MTV:n julkaisusta ”Suomalaisten sosiaalisen median käyttö 2015”, jossa otos kuvaa suomalaisia 15–55-vuotiaita Pinterestin käyttäjiä (n=800, kerätty joulukuussa 2014, M3 Researchin verkkopaneelista / Toteuttaja Kurio). Suomessa käyttäjistä n. 75 % on naisia, kansainvälisissä tutkimuksissa luvut ovat vielä suurempia. Tosin viime aikoina myös miehet ovat löytäneet yhä kasvavassa määrin Pinterestiin.



Otteita MTV:n julkaisemasta tutkimuksesta:

”Pinterestin viehätys on estetiikassa. Se on somen oma aikakauslehti. Sen parissa viihdytään, uppoudutaan, inspiroidutaan. Ehkä siitä johtuu myös sen naisvaltaisuus: 75 % kotimaisista aktiivisista käyttäjistä on naisia.”

”Tutkimukset osoittavat Pinterest-inpiraation ohjaavan myös toimintaan: Pinterest on Facebookin jälkeen tehokkain liikennettä omalle sivustolle ohjaava some-kanava (Shareaholic 2014). Yhdysvalloissa liki puolet naisista ovat ostaneet jotain Pinterest-suositusten perusteella (BlogHer 2012).”

”Pinterestissä pyörii raha Business Insiderin tutkimuksen (2014) mukaan Pinterest poikkeaa muista some-palveluista paitsi naisvaltaisuutensa myös käyttäjäkunnan tulotason osalta. Johtuu se sitten tyylikkäästä ulkoasusta tai sisältöjen teemoista, varakkaat viihtyvät Pinterestissä.”

Miten yritysten pitäisi toimia Pinterestissä


Kissmetrics-blogin artikkelissa ”The Ultimate Pinterest Marketing Guide: How to Improve Your Reach and Promote Your Brand” kirjoittaja toteaa, että Pinterestin pinnaukset leviävät 100-kertaa pidemmälle kuin twiitit ja pinnauksen elinkaaren pituus on noin 1,6000 kertaa pidempi kuin Facebook-postauksen. En löytänyt tietoa artikkelin julkaisuajankohdasta, mutta kaikki näkyvissä olevat kommentit artikkeliin olivat vuodelta 2o15.

Artikkelissa annetaan konkreettisia ohjeita yrityksille miten toimia Pinterestissä. Ensinnäkin on tärkeää, että yritys liittyy Pinterestiin yritystilinä. Kuten missä tahansa sosiaalisen median palvelussa, myös Pinterestissä, säännöt ovat hieman erilaiset yrityksille kuin yksityisille käyttäjille. Pinterestissä yritys ei saa esimerkiksi vaatia Pin-lisäystä ”sisäänpääsynä” eikä myöskään äänestämään kuvia uudelleen Pin-lisäyksellä tai tykkäyksellä. Yritystilin hyötyjä ovat esimerkiksi Pinterestin järjestämät koulutusmateriaalit sen omassa blogissa ja webinaarit. Yritystilillä saa käyttöönsä Pinterest Analytics -työkalun, jolla voi seurata oman tilin kehittymistä ja suosiota.

Artikkelissa listataan usea tärkeä muistisääntö yrityksille hyvän sisällön luomiseen. Sosiaalisen median perustana tulisi aina olla aktiivisuus ja se on myös artikkelissa mainittu; seuraajien kanssa tulisi keskustella ja muistata vastata kommentteihin, ja esimerkiksi kutsua muita käyttäjiä tekemään Pin-lisäyksiä omiin tauluihin. Hakukoneoptimointia ei tule myöskään unohtaa. Pinterestissä tulisi toimia samalla tavalla kuin muussakin hakukoneoptimoinnissa, apuvälineenä esim. Google Adwords Keyword Tool. Kun avainsanat ovat selvillä, lisää se/ne kuvan otsikkoon, kuvaukseen ja tiedoston nimeen. Toimintakehotteet (CTA eli Call to Action) ovat myös tärkeitä – kehota käyttäjää esimerkiksi lisäämään kuvia omiin tauluihin. Yrityksen omilla verkkosivuilla Pin-lisäyksen tekeminen tulisi myös mahdollistaa ja tehdä helpoksi. Kuviin voi lisätä Pin It -painikkeen, jolloin käyttäjä voi suoraan verkkosivuilla lisätä haluamansa kuvan omaan Pinterest-tauluunsa.

Tässä vielä muutama konkreettinen ohje artikkelista:

  • Optimaalinen kuvan koko 736×1102 pixeliä (ei ole liian pieni eikä liian iso)
  • Paras aika Pin-lisäykselle: SocialFreshin mukaan keskimäärin paras aika: 2PM–4PM EST ja 8PM–1AM EST. HubSpotin tutkimuksen mukaan lauantaiaamut ovat parasta aikaa Pin-lisäysten postaamiselle. Muista myös säännöllisyys.
  • Yhdistä muut sosiaalisen median tilisi Pinterest-tiliisi (ainakin Twitterissä mahdollista, Facebookissa yritystiliin ei voi yhdistää Pinterest-tiliä)
  • Jaa Pin-lisäykset uutiskirjeissäsi, esimerkiksi aiheella ”Tämän viikon suosituimmat Pin-lisäyksemme”


Esimerkkejä yritysten Pinterest-tileistä hotellialalla


Alla on listattuna hotellialan yrityksiä, jotka ovat Pinterestissä. Holiday Inn -hotellien kokoelmasta löytyy esimerkiksi taulu ” Our hotels as seen through our guests' eyes”, mikä on mielestäni parasta sisältömarkkinointia mitä hotellialan yritys voi tehdä. Muiden käyttäjien lisäämät kuvat herättävät enemmän luotettavuutta ja mielenkiintoa kuin yrityksen omat siloitellut huonekuvat.

Kansainväliset isot hotelliketjut kuten:

Pohjoismainen Scandic ja kotimainen Sokos-hotels:


Online-matkatoimistot kuten:


Mainitsinkin jo aiemmin, että tykkään itse suunnitella nykyään matkoja Pinterestin avulla fiilistelemällä. Löysin myös Ytravel blogista artikkelin "How to use Pinterest for Travel Planning and Inspiration", jossa on hyvin kuvattu Pinterestin hyöty matkaansa suunnittelevan henkilön näkökulmasta. Kirjoittaja toteaa, että mistä hän erityisesti pitää, ja mikä erottaa Pinterestin esimerkiksi Facebookista ja Instagramista on se, että käyttäjä voi itse hallita Pin-lisäyksiään – ne pysyvät siellä mihin ne on laitettu ja niihin on helppo palata myöhemmin. Kuvien kautta pääsee helposti käsiksi blogiin tai verkkosivulle, josta ne ovat lähtöisin. Pinterest korvaa helposti monta painettua matkaopasta, joiden tietojen ajantasaisuudesta ei ole takeita. Tätä olisi jokaisen matkailualan yrittäjän hyvä miettiä, jos oma yritys ei vielä Pinterestissä ole. 

Kommentit

  1. Todella mielenkiintoinen kirjoitus, Outi. Itse opin tästä monia asioita. Kertomasi Holiday Innin asiakkaiden koostama taulu hotellista on kyllä hieno. Oletko ajatellut sitä, miten miehiä voisi saada innostumaan enemmän Pinterestistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anttipetteri ja kiva että oli hyötyä! :) Luin jostain artikkelista, että miehet ovat löytäneet palvelun parista esim. tatuoinnit, moottoripyörät yms. miehiset aiheet :) Ehkäpä matkailualalla miehiin uppoaa aktiviteetit, extreme-lajit ynnä muu sellainen. Monelle ohjelmapalveluyritykselle tämä voisi olla hyvä sosiaalisen median kanava.

      Poista
  2. Kiitos Outi hyvin perusteellisesta kirjoituksesta Pinterestiin liittyen. Luen sen vielä uudestaan kun lähden tutustumaan Pinterestin käyttöön itse tarkemmin.

    VastaaPoista
  3. Hienoa, että olette oppineet oppimaan myös opiskelutovereiltanne! Todella hyvä kirjoitus. Olitko ajatellut hyödyntää omassa työssäsi lisää?

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5 esimerkkiä onnistuneista, elämyksellisistä sivustoista

Sähköiset jakelukanavat

Kotitehtävä 10: Oman organisaation kävijäseuranta ja analyysi