5 esimerkkiä onnistuneista, elämyksellisistä sivustoista

Tehtävänanto oli etsiä verkosta vähintään viisi omasta mielestä onnistunutta sivustoa tai palvelua (vähintään yksi jokaisesta kategoriasta), jotka ovat:
a) vahvasti teemallisia ja immersiivisiä (eli tempaavat käyttäjän toiseen, arkitodellisuudesta poikkeavaan todellisuuteen)
b) draamallisia, eli joiden kokeminen on jännittävää
c) räätälöitävissä jokaisen käyttäjän yksilöllisiin tarpeisiin
d) liittyvät johonkin reaalimaailman kaupalliseen kokemukseen niin, että kokemus tapahtuu sekä verkossa että reaalimaailmassa

a) vahvasti teemallinen ja immersiivinen sivusto

Mietin mikä sivusto voisi tempaista käyttäjän vahvasti arkitodellisuudesta poikkeavaan todellisuuteen. En tiedä haetaanko tässä nimenomaan Multiversen alternate reality, eli vaihtoehtoinen todellisuus -tyyppistä sivustoa, joita ovat esimerkiksi netissä muiden kanssa pelattavat pelit, kuten vaikka Halo 2. Koska tuon tyyppiset pelit eivät kuitenkaan ole minulle kovinkaan tuttuja, ja pyrin etsimään esimerkkejä ensisijaisesti matkailualalta, ajattelin että Universal Studios -yrityksellä olisi ainakin pakko olla elämykselliset sivustot. Elokuvien maailma tempaa pois arkitodellisuudesta, samoin teemapuistot, joissa aikuinenkin voi heittäytyä jälleen lapseksi. Päädyin tutkimaan tarkemmin Universal Studios Hollywood -sivustoa. Heti ensisilmäyksellä tuli sellainen vaikutelma, että kyseistä matkailutuotetta ajatellen sivut voisivat olla paljon nykyistä elämyksellisemmin toteutetut, jolloin ne houkuttelisivat vielä enemmän vierailemaan teemapuistossa ja olisivat varmasti enemmän yhtenäiset itse elämyksen kanssa paikan päällä. Sivustolla on kuitenkin paljon videoita, joiden avulla kävijä voi eläytyä kokemukseen.






b) draamallinen sivusto

Draamallisessa kokemuksessa on alkuvaihe, nousevan jännityksen vaihe, huippukohta ja laskevan toiminnan vaihe. Draamallisesta sivustosta tulee mieleen joku käyttäjän koukuttava sivusto, mitä esimerkiksi peliteollisuudella on tarjottavanaan. Esimerkiksi mrgreen-sivusto, joka mainostaa itseään palkittuna nettikasinona, on hyvä esimerkki sivustosta, joka tarjoaa elämyksen verkossa.

Sivuston draamallisuus koostuu mielestäni seuraavista vaiheista:
  • alkuvaihe: sivustolle päätyminen – houkuttelevat elementit sivustolla
  • nousevan jännityksen vaihe: kirjautuminen (350€ tervetuliaisbonus, PLUS 120 ilmaiskierrosta, kannustimet avaamaan ilmainen pelitili – mahdollisuus aloittaa pelaaminen ja voittaa, ilman että laittaa omaa rahaa heti palveluun)
  • huippukohta: pelaaminen ja mahdollinen voittaminen
  • laskevan toiminnan vaihe: päätös pelaamisen lopettamisesta siltä erää
Kuvakaappaus mrgreen-sivustolta
Elämyksen kokemus on rakennettu sivuilla vahvasti Mr Greenin, tuon mystinen hahmon varaan, "...jota ei kuule eikä näe...mutta hän, hyvät ystävät, on elänyt ihmeellisen elämän." Etusivulta löytyy video, jossa kerrotaan tarina Mr Greenistä, ja video päättyy sanoihin: "I'd like to think there's a Mr Green in us all, we just have to embrace it, take a chance, your call...".  Mr Green kannustaa siis pelaamaan, mutta on kuitenkin ennen kaikkea herrasmies, joka toimii esikuvana pelaajille. Hän on tunnettu vastuullisesta pelityylistä: "Mr Green on tunnettu herrasmiehenä, joka haluaa sinun nauttivan pelikokemuksestasi. Hän tarjoaa myös vaihtoehdon rajoittaa riskejäsi, sillä hän ei halua kenenkään häviävän enempää, kuin mihin heillä on varaa. Tätä kutsumme Mr Greenilla Reiluksi Peliksi." 

c) räätälöitävissä jokaisen käyttäjän tarpeisiin -sivusto

Dubain virallinen matkailusivusto on mielestäni hieno esimerkki elämyksen tarjoavasta verkkosivusta. Olen itse käynyt Dubaissa ja sivusto on yhtenäinen ainakin sen kokemuksen kanssa mikä itselleni Dubaista jäi. Laskeutumissivusto houkuttelee tutustumaan kohteeseen tarkemmin, ja kävijä pääsee heti katsomaan tulevia tapahtumia tai suunnittelemaan omaa matkaansa. Heti alkuun pistää silmään myös video "Discover all that's possible" – vain minuutin pituinen video, jonka katsomalla kävijä voi eläytyä Dubain tunnelmaan ja kaupungin tarjoamiin mahdollisuuksiin.

Etusivu etenkin on mielestäni hyvin toteutettu, sillä siihen on saatu kuvien ja teemojen avulla elämyksellisyyttä kuitenkaan käyttäjäkokemuksen kärsimättä, sillä sivun oikeassa laidassa on navigaatio, joka samalla näyttää missä kategoriassa kävijä on, ja jonka kautta voi suoraan myös siirtyä itseä kiinnostavaan kategoriaan.


Kuvakaappaus visitdubai.com-sivustolta

Sivusto on suunniteltu vastaamaan jokaisen käyttäjän yksilöllisiä tarpeita etenkin "Plan your trip" -oman matkan suunnittelutyökalun avulla. Sovellukseen pitää ensin kirjautua esimerkiksi omalla Facebook- tai Google-tunnuksella. Kirjautumisen jälkeen sivusto tunnistaa käyttäjän, Trip Planner -sovellukseen voi tehdä oman matkasuunnitelman ja sivusto ehdottaa sinua mahdollisesti kiinnostavia aktiviteetteja, ravintoloita, ajankohtaisia tapahtumia yms. Sovelluksen voi myös ladata omaan puhelimeen, jolloin oma matkasuunnitelma on reissussa mukana. Jos jotain sivustolla pitäisi vielä kehittää, niin Trip Planner -sovelluksen käyttäjäkokemusta vieläkin sujuvammaksi. En ainakaan itse osannut käyttää sovellusta niin, että olisin löytänyt kuvitteelliselle reissulleni ajankohtaisia tapahtumia, näin vain seuraavan kuukauden tapahtumat. Sain lisättyä mielenkiintoisia kohteita omalle kartalleni, mutta en niille päiville, jolloin olisin halunnut niissä vierailla.

d) kokemus tapahtuu sekä verkossa että reaalimaailmassa

EarthCam.com on maailmanlaajuinen verkosto, joka tuottaa suoria videolähetyksiä webbikameroiden avulla ympäri maailmaa. Vuonna 1996 perustetun sivuston ideana on ollut tarjota ihmisille mahdollisuus päästä näkemään mielenkiintoisia paikkoja ympäri maailmaa – myös sellaisia, joihin ei muuten olisi edes pääsyä. Sivustolla kävijät voivat siis seurata reaaliajassa itseään kiinnostavia paikkoja, kuten monia suosittuja turistinähtävyyksiä Times Squaresta Eiffel-torniin. Yritykset voivat hyödyntää palvelua tuomalla esiin omia palvelujaan, ja houkutella kävijöitä videosisällön avulla omille verkkosivuilleen. Earthcamilla on dokumentoitu esimerkiksi seuraavia rakennusprojekteja: 9/11 muistoksi perustettu museohanke, Panaman kanavan laajennus, Abu Dhabin Louvre ja Levi's Stadium.

EarthCam houkuttelee matkailualan yrityksiä mukaan palvelun pariin: "Showcase your beautiful and unique location with an EarthCam HD StreamCam! As an EarthCam Affiliate, your venue will receive more tourist visits and social media mentions when it is featured on our award-winning EarthCam.com website." Hotelleja puolestaan houkutellaan olemaan esillä jo hotellin rakennusvaiheessa: "The time-lapse construction camera experts help you start filling reservations before your project is even finished. EarthCam's megapixel robotic cameras provide stunning images to generate excitement for your new property and our live streaming webcams will increase your organic search results.".

Kuvakaappaus EarthCam-sivustolta


e) joku edellä mainituista 

Viimeiseksi esimerkiksi hyvin toteutetuista  elämyksellisistä verkkosivuista valitsin Suomen Kansallisoopperan ja -baletin vasta uudistetut verkkosivut. Tiedon uudistetuista sivuista bongasin M&M-lehden artikkelista "Ooppera uudisti verkkosivunsa - tiivistää yhteistyötä Ylen ja Hesarin kanssa". Artikkelissa kerrotaan, että verkkosivujen toteutuksesta vastasivat Kansallisoopperan kanssa digistrategi Sami Lanu, suunnittelija Sami Korjus, AD Anu Lehto sekä tekninen kumppani Byroo. Väittäisin, että tämä sivusto on sekä vaihtoehtoa a) vahvasti teemallinen ja immersiivinen (eli tempaa käyttäjän toiseen, arkitodellisuudesta poikkeavaan todellisuuteen), b) draamallinen, eli sivuston kokeminen on jännittävää että d) liittyy johonkin reaalimaailman kaupalliseen kokemukseen niin, että kokemus tapahtuu sekä verkossa että reaalimaailmassa.

Olen vieraillut monesti Kansallisoopperan edellisellä sivustolla, ja mielestäni sivustouudistus on erittäin onnistunut elämyksellisyyden näkökulmasta. Vanhoilla sivuilla oli vain kuvia ja kuvaukset ooppera- ja balettiesityksistä, kun taas uusilla sivuilla voi jatkossa esimerkiksi katsoa esityksiä sekä videoita oopperan kulisseista.

Vaikka sivuilla on paljon raskaita elementtejä, kuten videoita ja suurikokoisia kuvia, jotka saattaisivat tehdä sivuista hitaat ja raskaat, en ainakaan omalla koneellani huomannut mitään häiritsevää, vaan mielestäni sivut olivat erittäin helppokäyttöiset ja miellyttävät.

Kun menee katsomaan lisätietoja yksittäisestä esityksestä, esimerkiksi Oopperan kummituksesta, on laskeutumissivustolla heti vaikuttava, liikkuva fiiliskuva esityksestä, ja painike "Osta lippuja". Sivusto yhdistää loistavasti kaupallisuuden ja elämyksellisyyden. Kävijä ohjataan selkeillä toimintakehotteilla lipun ostamisesta väliaikatarjoilujen tilaamiseen, ja samalla tarjotaan jännitystä ja elämyksellisyyttä esityksestä, jonka uskoisin saavan jokaisen odottamaan itse paikan päällä tapahtuvaa esitystä vieläkin enemmän.

Kuvakaappaus Kansallisoopperan sivuilta


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sähköiset jakelukanavat

Kotitehtävä 10: Oman organisaation kävijäseuranta ja analyysi