Suuri Periscope-kisa
![]() |
Kuva: Lee Ann |
Sosiaalisen median kurssin päätteeksi opettajamme ilahdutti meitä ryhmässä suoritettavalla kotitehtävällä, jossa tehtävänantona oli perustaa uusi Periscope-tili ja saada sille mahdollisimman paljon sydämiä. Reilun parin viikon ajan kilpailimme neljän ryhmän kesken sydänten määrästä.
Periscope lyhyesti
Someworksin Peetu Heikkisen artikkelissa "Mikä on Periscope?" Heikkinen kirjoittaa seuraavaa: "Periscope on Twitterin omistama sosiaalinen suoratoistopalvelu, joka julkaistiin maaliskuussa 2015 iOS-laitteille ja vain kaksi kuukautta myöhemmin Android-laitteille." Hän toteaa, että vuosi 2015 muistetaan sosiaalisessa mediassa erilaisista suoratoistopalveluista, ja että suoratoistosta voidaan odottaa seuraavaa sosiaalisen median mullistusta. Heikkisen artikkeli kannattaa lukea, jos et vielä tiedä mistä palvelussa on kyse. Tästä artikkelista voit lukea oman kokemukseni sosiaalisen median kuumimmasta suoratoistopalvelusta.
Ryhmä Pets_who_travel suuressa Periscope-kisassa
Meidän ryhmällä projekti lähti vauhdilla käyntiin, sillä yhdellä ryhmämme jäsenellä oli tähän jo valmis idea – lemmikit jotka matkustavat! Mikä loistava idea, eläimethän tunnetusti ovat tunteisiin vetoavia, joten tässä aiheessa olisi ehdottomasti potentiaalia koko kisan voittoon. Alusta asti meidän ryhmä tietenkin asetti tavoitteeksi voiton. Itselleni Periscope oli täysin tuntematonta aluetta, joten oli jännittävää lähteä vauhdilla suunnittelemaan mitä tehdään, kun ei oikein edes ymmärtänyt, että missä ja miten. Osa ryhmäläisistä oli kuullut palvelusta aiemmin, osa oli yhtä pihalla kuin minäkin.
Saimme pitää ryhmän kesken koulupäivän lopuksi aloituspalaverin. Koska idea keksittiin niin nopeasti, emme joutuneet käyttämään koko aikaa sen miettimiseen. Tässä muutama ote projektin aloituspalaverin muistiosta:
- Idea: Eläimet matkalla, kaikenlaista sisältöä eläimistä matkalla esim. yöpyminen hotellissa, päivä kotikaupungissa, matkalle valmistautumista kuten matkalaukkua pakkaamassa jne.
- Hyödynnä omaa lemmikkiä, kavereiden lemmikkejä mitä ikinä keksit
- Tilin nimi: Pets_who_travel
- Videoiden määrä: IHAN SIKANA :D
Sovimme määräajan, johon mennessä jokainen olisi tutustunut palveluun paremmin, ladannut sovelluksen ja miettinyt ainakin 3 videota, jotka aikoo itse toteuttaa. Näiden pohjalta tehtäisiin sisältösuunnitelma kilpailun ajaksi. Sovittiin myös, että jokainen markkinoisi tiliä omissa some-kanavissa, aktivoisi kavereita seuraajiksi, ja mahdollisuuksien mukaan voitaisiin myös pyytää omia kavereita tuottamaan sisältöä.
Jo ennen sovittua deadlinea yksi ryhmämme jäsenistä rohkeana ja aktiivisena teki ensimmäiset videot tilillemme ja hankki meille seuraajia, etenkin muista samanhenkisistä tileistä. Näistä päästiinkin hyvään vauhtiin, kun me muut ryhmäläiset näimme, miten helposti sydämiä saa, kun vain tuottaa sisältöä ja on aktiivinen. Oli siis hyvä, ettemme käyttäneet turhaa aikaa harjoitteluun ja suunnitteluun, vaan pääsimme heti toteutuksessa vauhtiin.
Pets_who_travel -tili
Pets_who_travel tilin päätähdet
- Turbo the Jackrussel terrier
- Cat Aatu
- Fööbi
- Poju the weenie dog
Google+ viestintäkanavana ryhmän kesken
Keskustelua jatkoimme koko kisan ajan aktiivisesti Google+ luodussa ryhmässämme, kilpailun sääntöjen mukaisesti. Ensimmäisenä viikonloppuna jaoimme toisillemme hyviä artikkeleita Periscope-palvelusta, kuten:
- Periscope App for Beginners: 6 Easy Tips for Creating your Periscope
- Periscope for Beginners | A Guide on How to Get Set Up, Broadcast and More
- Periscopen perusteet, mokat ja erilaiset sisältötyypit
- How I Pimped my Girlfriend on Periscope to Hack Followers and Likes
Meillä oli käytössä Google Drivelle tehty sisältösuunnitelma, johon jokainen pääsi kirjoittamaan ne videot mitä oli
tekemässä. Sisältösuunnitelmaa päivitettiin koko kisan ajan, osa enemmän osa
vähemmän. Itselläni tämä toimi sitouttamalla tekemään lupaamani asiat ja
toisaalta sisältösuunnitelma helpotti hahmottamaan millaisia videoita meille
olisi tulossa, ja ajoittamaan omia videoita sellaiseen aikaan, kun muut eivät
niitä tekisi. Sovimme kuitenkin, että videoita voi tehdä myös ihan ex tempore,
kunhan katsoo, ettei kesken ole mikään live-lähetys.
Projektin aikana pidimme aloituspalaverin lisäksi muutaman Hangout Chat -palaverin, joissa hioimme taktiikkaamme, ja sovimme esimerkiksi seuraavaa:
- tuotetaan vähintään 1 video/päivä, jotta meidän tilissä on aina jotain katsottavaa (lue: mahdollisuus antaa sydämiä)
- Aktivoidaan some-kanavien kautta seuraajia ja tykkäyksiä
- mietitään ostetaanko sydämiä
- kilpailijoiden seuranta – tavoite pysytään koko ajan edelle
- Ensimmäisessä palaverissa asetimme tavoitteeksi 10 000 sydäntä, viikon päästä siitä asetimme tavoitteeksi 200 000 ja lopuksi 300 000
Oma markkinointi some-kanavissa ja omat videot
Toteutin Pets_who_travel twitter- ja Periscope-tilin markkinointia Facebook- ja Linkedin-tileissäni. Työpaikan viikkopalaverissa sain aktivoitua meille seuraajia, ja lisäksi joitain kavereita pienellä painostuksella. Omat videot tein suurimmaksi osaksi mäyräkoiramme Pojun kanssa. Eniten aiheeseen liittyvät videoni olivat ”Visiting Rastila Camping in Helsinki, Finland”, ”Hotel stay with a pet – Cumulus Hakaniemi Helsinki, Finland” sekä ”Visiting Luostarinmäki Handicrafts museum in Turku, Finland”.
Mitä haasteita koimme
Haastavaa oli se, että aloituspalaverin jälkeen keskustelua sai jatkaa vain Google+ ryhmässä. Yksi ryhmäläisistämme ei ollut esimerkiksi paikalla lähiopetuspäivillä, joten hän ei valitettavasti päässyt heti mukaan tekemiseen. Uskon, että moni olisi varmasti kaivannut enemmän tukea palvelun käyttöönotossa. Toki tässäkin tuli selväksi jälleen opettajamme Ilkan opetusfilosofia – ota asioista selvää itse ja opi. Ja juuri tätähän digimarkkinoissa mukana pysyminen meiltä jokaiselta todella vaatii. Emme voi olettaa, että yhden kurssin perusteella osaisimme jotain. Koko ajan on seurattava uusia tuulia, luettava artikkeleita ja kokeiltava rohkeasti itse.
Haasteita kohtasimme myös sydänten kirjautumisissa. Huomasimme, että live-lähetyksessä annettu runsas sydänmäärä ei välttämättä kirjaudukaan tilille. Esimerkiksi yksi Cat Aatun videoista sai 2000 sydäntä live-lähetyksen aikana, mutta ne eivät kirjautuneet tilin kokonaissaldoon. Pienempien sydänmäärien kirjautumisessa ei ollut ongelmaa. Yritin etsiä asiasta tietoa netistä, mutta löysin vain keskustelun siitä, että live-lähetyksessä ei voisi antaa yli 500 sydäntä, paitsi jos keskeyttää lähetyksen katsomisen hetkeksi, jolloin sydänten määrän lasku alkaa uudelleen, kun katsoja palaa. Live-lähetyksen jälkeen annetuissa sydänten kirjautumisissa ei vaikuttanut olevan ongelmaa.
Itselleni haastavaa oli myös häpeäkynnyksen ylittäminen etenkin projektin alussa, mutta myös ennen jokaista live-lähetystä. Uskoisin, että muutkin opiskelutoverit kärsivät tästä samasta vaivasta. Omalla kohdallani vahva kilpailuvietti onneksi riitti ylittämään tämän esteen. Osa videoista onnistui hyvin, osa ei niinkään. Mutta mitä sitten? Palvelun tarkoitushan on tuottaa mahdollisimman realistista sisältöä live-lähetyksillä. Toinen haastava asia oli muistaa tehdä lähetyksen aikana niin kuin oli suunnitellut, esimerkiksi kehottaa katsojia antamaan sydämiä (myös lähetyksen jälkeen). Yritin kyllä aina huomioida kommentit, mutta joka kerta ei ehtinyt, kun kuvattava kohde sääti jotain muuta kuin oli ajatellut :).
Ostaako vai eikö ostaa sydämiä
Mietimme koko kisan ajan ostammeko sydämiä. Tehtävän ohjeistuksessa oli määritelty, että erilaisten hackien käyttäminen on sallittua ja kisan sääntöjen puitteissa olisimme saaneet käyttää 10 dollaria. Esimerkiksi Peacbo myy sydämiä. Päätimme jättää asian harkintaan ja ostaa vasta sitten, jos näyttää siltä, että muut ryhmät menevät ohitsemme. Emme myöskään varmistuneet siitä, onko se Periscopen säännöissä sallittua. Kysyin asiaa Periscopen tuesta, josta sain vastauksen: "Unfortunately, buying hearts is currently unavailable. We’ve let our team know this is something users want to see. We are busy working to improve the Periscope app and your feedback is very helpful and much appreciated. Be sure to follow @periscopehelp on Twitter for updates about new features and upcoming releases." Eli ilmeisesti sydänten ostaminen ei olisi ollut edes teknisesti mahdollista. Jos kyse ei olisi ollut kilpailusta, jossa vain sydänten määrä ratkaisee, emme varmasti olisi edes harkinneet asiaa. Mitä iloa tuottaa pelkkä suuri sydänmäärä, jos niitä ei ole saavutettu hyvällä sisällöllä?
Mitä tehtävän oli tarkoitus opettaa meille?
Mikä pointti oli pelkän sydänten määrän mittaamisella? Olisi tuntunut järkevämmältä, jos sisällön laatu yms. olisivat vaikuttaneet asiaan. Toki opettajan tehtävä olisi silloin ollut arvioinnin kannalta melko vaikea. Kilpailu toimi lisäksi varmasti niin, että tehtävään oli pakko sitoutua; perehtyä ensin palveluun, ideoida ja suunnitella. Videoiden live-julkaiseminen vaati varmasti jokaiselta sen verran pokkaa, että palveluun tuli tutustuttua vähän pintaa syvemmältä.
Tässäkin tehtävässä huomasi, että sosiaalisen median kanavat vievät aikaa ja vaativat sitoutumista. Varsinkin uuteen palveluun mukaan lähteminen vie enemmän aikaa, kuin olemassa olevan tilin ylläpitäminen. Kuten minkä tahansa sosiaalisen median palvelun kanssa, tulee yritysten myös Periscopen kohdalla miettiä tarkasti millaista sisältöä halutaan tuottaa, mitä tavoitteita sille asetetaan ja miten niiden toteutumista seurataan.
Itselleni tämä oli myös hyvä muistutus siitä, että koko ajan pitäisi seurata mitä alalla tapahtuu. Jälkeenpäin tuntui vähän hassulta, etten ollut edes kuullut koko palvelusta.
Teidän ryhmällä olikin hyvä tulos! :) Mä huomasin kans tuon sydänten kertymisongelman ja myös luin tuon How I pimped my girlfriend... artikkelin. Kaiken kaikkiaan oli kyllä tosi mielenkiintoista mitä kaikkea tuossa tulikaan vastaan kisan aikana - normaalielämässä kun eivät sydämet ehkä olisi se pääasia kuitenkaan vaan katsojien määrä ja ehkä seuraajakunnan kasvattaminen. Mutta mielenkiintoinen projekti!
VastaaPoistaOli kyllä ainakin mielenkiintoinen! Ja omalla kohdalla tuli varmasti ihan tarpeeseen perehtyä tällaiseen sosiaalisen median palveluun, johon en kyllä usko, että olisin vielä aikoihin lähtenyt muuten mukaan.
PoistaHienoa, että teit kunnon kirjoituksen jo lähes varmasti voitosta huolimatta! Upeaa myös, että voitit oman "häpeäkynnyksen". Iso plussa sisältösuunnitelman teosta. Juuri näin, olette voittonne ansainneet!
VastaaPoista