Elämyksellinen asiakaskokemus x 3

Elämys verkossa -kurssin ennakkotehtävänä oli kirjoittaa vähintään kolmesta, onnistuneesta, hyvän ja saumattoman asiakaskokemuksen itselle tarjonneesta, reaali- ja virtuaalimaailmaa yhdistävästä tuotteesta tai palvelusta, jota on itse kokeillut. Ei muuten ollut ihan helppo tehtävä keksiä esimerkkejä.

InsideOut Escape Games


Olin kuullut muutamalta kaverilta yrityksistä, jotka myyvät elämyksellisiä pelejä, joissa tarkoituksena on tunnin aikana selvittää huoneessa tehtäviä ja suoriutua ulos huoneesta. Pelejä pelataan yleensä 2-6 hengen ryhmässä, ja hinta määräytyy osallistujamäärän mukaan. Yllätin mieheni hänen viime syntymäpäivänään ja menimme kuuden hengen porukalla pelaamaan. Olin varannut meille InsideOut Escape Games -yrityksen nettisivujen kautta pelin "Escape from the surprise party". Nettisivuilla asioiminen oli sujuvaa, mutta minulla oli kuitenkin hieman epävarma olo siitä millaiseen paikkaan olimme menossa. Kun saavuimme paikalle ja koputimme oveen, englantia puhuva tyttö sanoi, ettei meillä ole mitään varausta. Tämäkin oli osa kokemusta, sillä tarkoituksena oli vain hämmentää meitä. Jälkikäteen ajateltuna koko kokemus toimi saumattomasti ja onnistuneesti yhteen nettisivujen arvoituksellisuudesta vastaanottoon paikan päällä ja itse peli kokemuksena.


Marina Bay Sands -hotelli Singaporessa


Kuva: Jeffery Goh
Matkustimme keväällä 2015 Singaporeen. Melkein missä tahansa kuvassa mitä Singaporesta nykyään näkee (esim. Google kuvahaun tai Pinterestin kautta), on maamerkkinä Marina Bay Sands -hotelli, jossa on kolme korkeaa rakennusta, joiden päällä on yhtenäinen katto. Jos ei tiedä mitään Singaporesta, melko nopeasti googlettamalla selviää, että Marina Bay Sands on paikka, jossa pitää käydä. Luettuani kokemuksesta vielä erään blogin kautta, päätin, että kävisimme siellä myös drinkeillä, sillä näköala ylhäältä olisi varmasti huikea. Osaan baareista oli muistaakseni sisäänpääsymaksu hotellin alakerrassa, mutta siihen osaan mihin menimme ei maksanut mitään. Tiesimme jo etukäteen, että drinkeistä saisi sitten maksaa sitäkin enemmän. Lähtökohtaisesti kaikki drinkit olivat yli 20 Singaporen dollaria / kappale. Vaikka hinta olikin mielestäni älytön mitä kahdesta drinkistä pulitimme, oli se kokemuksena kuitenkin sen arvoinen. Pääsimme ihastelemaan kaupunkia yläilmoista juuri ennen auringonlaskua, nauttien samalla todella hyvistä drinkeistämme.

Mikä tekee sitten mielestäni kahdesta edellä mainitusta kokemuksesta onnistuneen? Molemmissa toimi elämyksellisyys markkinointina - olin ajautunut palveluiden pariin kuulopuheiden ja blogikirjoituksen kautta. Eli koska muut ihmiset suosittelivat niitä. Yritysten verkkosivut vahvistivat haluani kokemuksen pariin. Lopulta itse elämys osoittautui ennalta kalliina pitämäni summan arvoiseksi ja suosittelen itsekin lämpimästi muille näitä elämyksiä.

Hotel Indigo -ketjun hotellit


Kuva: Mighty Travels
Viimeisenä esimerkkinä mieleeni tuli Hotel Indigo -ketjun hotellit. Ketjun hotellit ovat yksilöllisiä boutique-hotelleja, jotka ammentavat yksilöllisyytensä paikallisuudesta ja naapuruston tarinasta. Hotel Indigon sijainti määrittää sen olemuksen ja sisustuksen. Hotel Indigot sijaitsevat aina lähellä ostospaikkoja, ravintoloita, gallerioita ja musiikkia, jotka tekevät jokaisesta naapurustosta omaleimaisen. Ketjun hotelleja löytyy niin Euroopasta, Aasiasta kuin Yhdysvalloista. Lontoossa on jopa kolme eri Indigo-hotellia. Nettisivuilla voi jo tutustua jokaisen hotellin ainutlaatuisuuteen ja paikallisuuteen. Eron muiden ketjujen hotelleihin tekee juuri se, että saat paljon enemmän tietoa alueesta, jolla hotelli sijaitsee kuin tavallisesti. Kokemus on myös yhtenäinen, koska ensin tutustuu kyseisen hotellin alueen paikallisuuteen virtuaalisesti ja hotellissa paikan päällä kokemus jatkuu yhtenäisenä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5 esimerkkiä onnistuneista, elämyksellisistä sivustoista

Sähköiset jakelukanavat

Kotitehtävä 10: Oman organisaation kävijäseuranta ja analyysi