Kotitehtävä 7: Konversion parantaminen www-sivulla
5 keinoa konversion parantamiseen sivustolla restel.fi/kingikokous
Restel.fi/kingikokous-sivuston tarkoituksena on saada kokous- ja tapahtumavaraajia jättämään tarjouspyyntö tilaisuudesta. Seuraavissa kappaleissa yritän katsoa sivustoa asiakkaan silmin sekä konversio-optimoinnin näkökulmasta esitellen 5 konkreettista keinoa sen parantamiseen. Hyödynsin tehtävässä aikaisemmin oppimaani kotitehtävästä 9 sekä opintojaksolla aiheesta Ländärit esitellyn ryhmätyön esimerkkejä. Ryhmätyön ensimmäinen dia kiteyttää ländärin idean kaikessa yksinkertaisuudessaan: ”Laskeutumissivu on rakennettu vain siksi, että se myisi! Kaiken sisällön tulisi johtaa ostotapahtumaan.”
1. Hyöty asiakkaalle
Sivustolla huomioni kiinnittyy ensimmäisenä otsikkoon ”Kingin kokouksen voi järjestää yllättävän sujuvasti”. Ollaankohan minulle tarjoamassa palvelua miten järjestäisin kokouksen entistä sujuvammin? Tämän jälkeen vilkaisen tekstiä, mutta en jaksa heti lähteä lukemaan sitä. Huomaan sivuston laidassa mahdollisuuden jättää tarjouspyynnön tilaisuudesta, sekä väliotsikon ”Mitä enemmän ostat, sitä kingimpi olet!” Ollaanko minulle sittenkin tarjoamassa oikeastaan jotain muuta etua kuin sujuvan kokouksen järjestämistä? Otsikon jälkeen huomaan heti mitä etuja saan, kun ostan kokouksia 3000 €, palkintona 5 ravintolalahjakorttia, yhteisarvo 100 €. Selvä, tämä on helppo ymmärtää. Mitä enemmän ostan sitä enemmän saan vastineeksi.
![]() |
Kuva: Jerry Nihen |
2. Etenemismahdollisuus
Sivustolla on yksi selkeä toimintakehotus ”Pyydä tarjous” mikä on hyvä ländärin konvertointia ajatellen. Sivuston lopussa on kuitenkin myös muita navigaatioita, joissa esitellään kokous- ja tapahtumapaikkatarjonta ja ohjataan linkityksillä tutustumaan niihin paremmin. Ländäreihin ei koskaan tulisi sisällyttää navigaatiota. Ilman navigaatiota ländärit tutkitusti konvertoivat paremmin.
On ymmärrettävää, että asiakkaalle on haluttu antaa mahdollisuus tutustua tarjontaan ajatellen, että näin asiakas tietää mistä on jättämässä tarjouspyynnön. Kuinka todennäköistä kuitenkaan on, että asiakas lähtee valtavasta tarjonnasta etsimään sopivaa vaihtoehtoa ja palaa sen jälkeen sivulle jättämään tarjouspyynnön? Eikö tekstin alussa luvattu, että kokouksen voi järjestää sujuvasti? Voisiko siinä tapauksessa ajatella, että Pyydä tarjous -lomakkeessa olisi esimerkiksi lisänä kohta ”Haluatko, että myyjämme soittaa sinulle, jotta voitte yhdessä kartoittaa tilaisuuteenne sopivan paikan?”. Lisäksi sivustolla Kingi kokous -valikon alla on linkit kaikkiin kokouskohteisiin, joten asiakkaalla on mahdollisuus tutustua niihin halutessaan.
3. Visuaalisuus
Jo edellä mainituilla toimenpiteillä saataisiin lisää houkuttelevuutta ländärin visuaalisuuteen. Otsikoiden järjestyksellä selkeytettäisiin hyötyä asiakkaalle ja alaosan navigaatiot poistamalla tekstistä tulisi ytimekkäämpi. Kun alaosan navigaatiot jätettäisiin pois, siirtäisin kohdasta ”Jos teet varauksen suoraan kokouskohteesta..” alkaen tekstit alaotsikon ”Ota meihin yhteyttä ja pyydä tarjous viereisellä lomakkeella!” alle. Näin sivuston sisältö alkaisi tekstien osalta olla paremmin kunnossa.
Pyydä tarjous -lomaketta tulisi saada korostettua visuaalisemmin. Ainakin yläosan otsikosta tulisi saada näyttävämpi suuremmalla ja värikkäämmällä fontilla. Koska sivun rakenne on melko yksinkertainen, olisi hyvä jos lomake erottuisi omana ”laatikkonaan”. Lomake itsessään vaikuttaa hyvältä, koska siinä kysytään vain tärkeimmät asiat. Lomakkeen alaosassa oleva Pyydä tarjous -painike on selkeä, mutta sen alla on heti vastaavan näköinen Tyhjennä kaikki kentät -painike, joka vie liikaa huomiota Pyydä tarjous -painikkeelta.
4. Liikenne ländärille
Oletetaan, että ländärille on haettu liikennettä sähköpostisuoralla sekä display- ja printtimainonnalla ja adwords-mainonnalla. Yksi selkeä silminnähtävä asia on kuitenkin se, että yrityksen omalla etusivulla ländäriä ei ole nostettu mitenkään esille, joten tässä olisi vielä yksi mahdollisuus konversion parantamiseen.
5. Kuka seuraa ja varmistaa, että onnistutaan?
![]() |
Kuva: Daria Nepriakhina |
Hyvää ja selkeää, sekä mielenkiintoista luettavaa.
VastaaPoistaKohta 5. Restelin resursseilla sekä kanpanja, että sen seurannat ja myyntiin johtavat toimenpiteet on huolella mietitty ja toteutettu. Kuten ko. sivulta näkyy, niin selkeys on valttia ja hyvin mietitty pekistetty kokonaisuus puree varmasti asiakkaaseen, joka työkseen järjestää vaikkapa kokouksia. On paljon sivustoja joilla itse asia hukkuu ja mahdollinen ostos jää tekemättä koska se on liina vaivalloista. Tällä sivulla näin ei ole ja se jo sinällään lisää konversiota.
"Kingi kokous" on otsikkona sinällään minun mielestäni aika korni, mutta toisaalta niin tässä on varmaan tarkoituskin olla > jää helposti mieleen, jolloin siihen on helppo palata.
Ensi viikkoon...
Kiitos Seppo kommenteista, hyviä pointteja! Ensi viikkoon, kerätään nyt voimia siihen viikonloppuna! :)
PoistaMoi Outi! Eipä tule yllätyksenä, että olet tehnyt tosi perusteellista jälkeä (tästä sai jo lähiopetusjaksolla esimakua :) ). Mainiosti mietitty ja jäsennelty tämä osuus. Hyvä hyvä! Lähtevätkö ideat käytäntöön?
VastaaPoistaMoi Anna-Kaisa, ja kiitos kivasta palautteesta! Ideoita on jo viety käytäntöön (ländäriä muokattu), ja kehitellään edelleen, tämä on ihan huippua! :)
PoistaEikös tämä ole melko helppoa kun osaa? Tulee helposti sellainen olo, että miksi emme näin aikaisemmin ajatelleet!
VastaaPoista