Kotitehtävä 6: 10 konkreettista keinoa parantaa hakukoneoptimointia valitulla avainsanalla

Vaikka hakukoneoptimointi ei ole minulle täysin vieras aihe, halusin kuitenkin kerrata periaatteet, enkä vain lähteä kylmiltään tekemään tehtävää. Lämmittelyksi luin Arttu Raittilan Hakukoneoptimointi lyhyesti -oppaan. Ihan aluksi pitää siis selvittää oikeat avainsanat. Jos SOSTAC-mallissa Situation Analysis -vaiheen tulisi muodostaa 50 % koko prosessista, oikean avainsanan / avainsanojen määrittelyn tulisi uskoakseni muodostaa 50 % sivun hakukoneoptimoinnin suunnittelusta.

”Valittuja sivuja optimoidaan, jotta ne löytyisivät halutuilla hakusanoilla. Optimoitaviksi sanoiksi valitaan sellaisia, joita haetaan riittävän paljon ja joiden arvioidaan tuovan oikeanlaisia kävijöitä.”

”Oikeiden avainsanojen selvittäminen kuuluu yleensä hakukoneoptimoinnin ensimmäisiin toimiin.” 

-Arttu Raittilan oppaasta Hakukoneoptimointi lyhyesti 

Cumulus-hotellien pitkäaikaismajoitustarjous 


Lähdin tutkimaan Cumulus-hotellien pitkäaikaismajoitustarjousta. Sivut sijoittuvat tällä hetkellä hyvin valitulla avainsanalla ”pitkäaikaismajoitus”; sivu nousee sijalle 2. ja 3. luonnollisissa hakutuloksissa:


10 konkreettista keinoa parantaa ko. sivun hakukoneoptimointia valitulla avainsanalla


1. Onko avainsanat valittu oikein?


Itse en ehkä osaisi lähteä hakemaan juuri sanalla pitkäaikaismajoitus, käyttäisin ehkä ennemminkin jotain seuraavista: 

  • kalustettu vuokra-asunto
  • lyhytaikainen vuokraus
  • lyhytaikainen asuminen
  • tai jopa kokonaista lausetta kuten ”Miten löytää nopeasti vuokra-asunto Helsingistä”?

Palvelun tarjoajan näkökulmasta kyseessä on pitkäaikaismajoitus, koska hotelleissa yövytään keskimäärin vain muutama yö kerrallaan. Palvelun etsijän näkökulmasta kyseessä taas useimmiten kyse on lyhyestä ajanjaksosta, kun asunto tarvitaan remonttievakon vuoksi tai ennen uuden asunnon löytymistä. Hakusanoista puuttuu nyt nimenomaan lyhytaikaisen vuokrauksen ja asumisen korostaminen.

Google Adwords Keyword Toolilla voi testata omia avainsanoja ja niiden suosiota:



Pitkäaikaismajoitus hakutuloksia on 0, joten muiden hakusanojen käyttöönotto olisi tässä tapauksessa erittäin suositeltavaa. Vuokra-asunto Helsinki saa taas eniten hakuja, mutta ei ole todennäköisesti sitä mihin Cumulus pitkäaikaismajoitustarjous vastaa. Kalustettu vuokra-asunto, lyhytaikainen vuokraus, lyhytaikainen asunto, vuokra-asunto nopeasti ja asunto remontin ajaksi taas ovat sellaisia avainsanoja mitä sivulla kannattaisi olla.

Haun suosio = Haun suosiossa näkyy kriteereitäsi vastaavilla avainsanoilla tehtyjen hakujen määrä. Tämän ominaisuuden avulla saat hyvän kuvan siitä, kuinka paljon kuukausiliikennettä voit keskimäärin saada, jos lisäät näitä avainsanoja kampanjaan.

2. Tekstin muokkaaminen sivulla


Ensimmäisen kappaleen ”Edessä remonttievakko, pidempi työkomennus vieraalle paikkakunnalle tai esimerkiksi ero ja uuden asunnon etsintä?” tekstiä kannattaisi muuttaa hakukoneoptimointia ajatellen, esim. näin: ”Etsitkö kalustettua asuntoa lyhyeksi aikaa, mutta et tiedä miten löytää vuokra-asunto nopeasti? Lyhytaikainen vuokraus voi olla haastavaa, kun joudut esimerkiksi remonttievakkoon tai ennen uuden asunnon löytymistä. Cumulus-hotellien pitkäaikaismajoitus on ratkaisu, kun tarvitset asunnon väliaikaisesti.” 

Koska tekstiä on vähän, olisi sitä hyvä lisätä hakukoneoptimoinnin kannalta. Tekstiin voisi lisätä kappaleen esimerkiksi näin:

Cumulus-hotellihuoneen lyhytaikainen vuokraus on helppoa ja mukavaa, sillä tarjoushintoihin kuuluu runsas buffet-aamiainen, asiakassauna sekä siivous kerran viikossa. Haluamme, että viihdyt ja rentoudut väliaikaisessa asunnossasi. Cumulus-hotelleissa sinua palvelee aina ystävällinen henkilökunta. Hotellit sijaitsevat kaupungin keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Tarjoamme kolmen tyynyn Tyynymenun, josta voit valita itsellesi sopivimman tyynyn. Majoittuessasi Cumulus-hotellissa huonehintaan sisältyy aina maksuton, langaton ja helppokäyttöinen WiFi-yhteys. Langaton yhteys on käytössäsi kaikkialla hotellissa; hotellihuoneessa, aulassa, kokoustiloissa sekä ravintolassa.

3. Otsikointi


Ensimmäisen kappaleen otsikko voisi olla ”Kalustettu vuokra-asunto etsinnässä? Cumulus-hotellit tarjoavat väliaikaisen asunnon edulliseen kuukausihintaan

Otsikko toiseen kappaleseen: ”Väliaikaisen asunnon lisäksi nautit hotellin mukavuuksista

4. Kuvan nimeäminen


Sivulla oleva kuva kannattaisi nimetä esim. kalustettu-vuokra-asunto-cumulus-hotellista (käytetään väliviivoja, jotta Google erottaa sanat. Kuvan alt-tekstissä kannattaa käyttää myös avainsanaa.

5. Avainsana URLissa


Nyt sivun URL on https://www.cumulus.fi/hotellitarjoukset/pitkaaikaismajoitus/pitkaaikaismajoitusta-tarjoushintaan eli siinä ei esiinny mitään hyväksi havaittua avainsanaa. URLin muuttaminen https://www.cumulus.fi/hotellitarjoukset/kalustettu-vuokra-asunto voisi parantaa sivun nousemista Kalustettu vuokra-asunto -hakusanan tuloksissa. 

Itselleni on vielä vähän epäselvää, mitä kaikkea urlin muuttamisessa pitää huomioida. Koska vanhempi sivusto on arvokkaampi hakutulosten kannalta, tulkitaanko sivu kokonaan uudeksi jos urlin muuttaa? Ainakin pitäisi huomioida uudelleenohjaus vanhasta urlista uuteen, jos sitä lähdetään muuttamaan, jotta mahdolliset muualta tehdyt linkitykset toimivat.

6-7. SEO-otsikko ja kuvaus hakukoneille


Googlen hakutuloksissa näkyvä otsikko ja sen alla oleva teksti ovat erittäin oleellisia toimivan hakukoneoptimoinnin kannalta. Ei auta vaikka sivusto nousisi hakutuloksissa, jos SEO-otsikko ja kuvaus eivät houkuttele kävijää menemään sivustolle. Otsikko voisi tässä tapauksessa olla: Väliaikainen asunto - Cumulus-hotellit. Meta-kuvausta en välttämättä muuttaisi, minusta se kuvaa hyvin sitä mitä tarjotaan: Cumulus-hotellit tarjoavat Helsingissä, Tampereella ja Turussa pitkäaikaismajoitusta edulliseen kuukausihintaan. Katso lisätiedot!

8. Sivuston seuranta


Kun edellä mainitut toimenpiteet on tehty, tulisi seurata miten sivut alkavat nousta valittujen avainsanojen hakutuloksissa.

9. Sivun seuranta


Sijoistusten lisäksi tulisi seurata, miten kävijät käyttäytyvät saapuessaan sivustolle. Kuinka pitkään sivustolla viivytään (bounce rate), miten sivustolle päädytään ja niin edelleen, sekä tehdä mahdolliset korjaavat toimenpiteet.

10. Sivun päivittäminen säännöllisesti


Sivustoa tulisi päivittää säännöllisesti, jotta Google arvostaa sen hakutuloksissa korkeammalle. Muutenkin on hyvä säännöllisesti käydä omia sivuja läpi kirjoitusvirheiden, toimimattomien linkkien ja vanhentuneen tiedon varalta. 




Kommentit

  1. Hienoa, kai nämä on otettu käytäntöön? Millä testaisit muuten oikeasti sitä millä hakusanalla ihmiset hakevat? Muistathan vielä lisäksi, että oma hakutuloksesi on sinulle voimakkaasti personoitu, mikähän olisi teille parhaiten soveltuva työkalu todellisen tilanteen näkemiseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tullaan ottamaan :) Kysymyksiisi liittyen laitoinkin sähköpostilla toiveen, että voitaisiin ensi kurssilla käydä näitä läpi. En ainakaan nopealla googlaamisella löytänyt vastausta kysymykseen ja muita ratkaisuja en keksinyt kuin selaimen hakuhistorian / evästeiden tyhjentäminen ennen hakua tai selaimen laittaminen incognito-tilaan ennen hakua.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5 esimerkkiä onnistuneista, elämyksellisistä sivustoista

Sähköiset jakelukanavat

Kotitehtävä 10: Oman organisaation kävijäseuranta ja analyysi