Kotitehtävä 11: Onnistunut internet-markkinoinnin case

Trivago tietää kaiken hotelleista


Yksi itselleni mielenpainuvista markkinointikampanjoista on ollut Trivagon TV-mainokset, joita on näkynyt muistaakseni Suomessa ainakin viimeisen vuoden aikana aktiivisesti. Mainoksissa on aina joku tarina ja ne ovat muuttuneet matkan varrella. Trivagon mainoksissa on ollut ideana mm. ”sama hotelli kaksi eri hintaa” (edullisempi tietysti Trivagon). Trivago tekee useassa maassa aktiivista TV-mainontaa, joilla se hakee kävijöitä varaussivustolleen. AdvertisingAge -sivuston mukaan Trivago käytti vuonna 2014 mainontaan 83,6 miljoonaa dollaria pelkästään Yhdysvalloissa.

Trivago on maailman suurin hotellihakusivusto, yritys toimii siis pelkästään internetissä. Trivago työllistää noin 500 henkeä ja se toimii 52 maassa yli 25 eri kielellä.

Vahva panostus Google AdWords -mainontaan


Trivagon kaltaiset yritykset ovat pystyneet panostamaan internet-mainontaansa, mikä on nähtävissä esimerkiksi Google AdWords -mainoksissa. Googlettamalla vaikkapa ”Hotellit Lontoo” mainospaikat valtaa Booking.com, Momondo ja Trivago, sen sijaan, että yksittäinen hotelli tai edes hotelliketju pääsisi mainospaikalle.


Kohderyhmä ja brändimielikuvan vaikutus


Uskoisin, että TV-mainoksilla on lähdetty jättämään vahvaa muistijälkeä brändistä laajalle kohderyhmälle. Kun potentiaalinen asiakas seuraavan kerran googlettaa ”hotellit lontoo” ja näkee Trivagon vaihtoehtojen joukossa, on sivulle päätyminen todennäköisempää, kun brändistä on jäänyt muistijälki. Pääkohderyhmänä uskoisin olevan nuoret aikuiset, jotka ovat tottuneita varaamaan ja suunnittelemaan omat matkansa.

Kyseessä ei toki ole pelkkä internet-markkinoinnin case, koska markkinointia on tehty näkyvästi myös TV:ssä. Mielenkiintoista on mielestäni se, mikä merkitys TV-mainoksilla edelleen on brändin näkyvyyden kannalta, ja mikä vaikutus vastaavasti on brändin luomilla mielikuvilla myynteihin. Uskoisin, että Trivagon tapauksessa konversiot ovat olleet melko huikeat, kun mainontaa on päätetty jatkaa usean kuukauden ajan. Vastaavaa mainontaa tekee vahvasti vaatteita myyvä verkkokauppa Zalando. Uskoisin, että tämän tyyppisiä kampanjoita mitataan osittain sillä, miten nopeasti TV-mainoksen näkymisen jälkeen alkaa tulla kävijöitä verkkosivustolle (näin muistaisin ainakin kuulleeni, että Zalando mittaisi TV-mainostensa onnistumista).

Mainokset


Suomessa näkyvissä mainoksissa Trivagon tarina on edennyt siihen pisteeseen, että sloganiksi on tullut ”Me tiedämme kaiken hotelleista”. Itseäni nämä mainokset ovat jo alkaneet ärsyttämään epätodellisilla lupauksillaan, mutta ovathan nekin omalla tavallaan toimivia, kun jäävät kerran mieleen. Mielestäni aiemmat mainokset idealla ”sama hotelli, kaksi eri hintaa” toivat paremmin esille sitä mitä Trivago todella tarjoaa. Jos olisin saanut vaikuttaa Trivagon markkinointikampanjaan, olisin ennemmin lähtenyt kehittämään tämän jälkimmäisen tarinan sisältöä. 

TV-mainokset pyörivät myös Youtubessa, mikä on yksi internet-markkinoinnin kanava. Tässä muutama esimerkki mainoksista (en valitettavasti löytänyt suomessa esitettyjä mainoksia, mutta tässä vastaavat englanniksi).




Jotain opittavaa?


Trivago on menestyvä yritys, jolla on paljon rahaa käytettävissään markkinointiin. Olisiko Trivagon tavassa toimia kuitenkin jotain opittavaa jokaiselle yritykselle koosta riippumatta? Erityisesti niille, joissa markkinointi nähdään edelleen vain kuluna investoinnin sijaan.

Kommentit

  1. Hei Outi, Kysyt: "Olisiko Trivagon tavassa toimia kuitenkin jotain opittavaa jokaiselle yritykselle koosta riippumatta?" Oma vastaukseni on: "Todella." Nimittäin se, että yrityksen tulee valita markkinointitoimenpiteensä tavoitteiden ja kohderyhmän perusteella. Ja tällöin mukana voi olla myös ns. perinteisempiä keinoja, kuten TV-mainontam, jos niillä siis päästään tavoitteeseen ja tavoitetaan kohderyhmä. Ei kannata olla mustavalkoinen ja ajatella, että vain jossain välineessä on ns. onni ja autuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä Minna! Kiva kun jaksoit lukea ja kommentoida! :)

      Poista
  2. Hei Outi ja Minna,
    erittäin samaa mieltä. Tässä digimarkkinoinnin huumassa vanhat mutta hyviksi havaitut kanavat jäävät helposti taka-alalle. Pitäisi muistaa katsoa markkinoinnin kokonaisuutta. Trivago kertoo markkinoinnillaan tarinoita, ja tv-mainokset ovat tähän toimiva väline. Brändi jää helposti mieleen. Passiivinen mainoksen katselukokemus yhdistettynä kuluttajan aktiiviseen toimintaan (nettisurffailu, some jne.) vahvistaa brändikokemusta. Kohta sitä seikkaillaan jo Trivagon sivuilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! :) Jäin vielä miettimään aiheeseen liittyen sitä miten suuri merkitys esim. hakukonetuloksissa on brändillä; mitenköhän paljon todennäköisemmin kävijä klikkaa tutun brändin sivuille kuin täysin tuntemattoman.

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5 esimerkkiä onnistuneista, elämyksellisistä sivustoista

Sähköiset jakelukanavat

Kotitehtävä 10: Oman organisaation kävijäseuranta ja analyysi