Kotitehtävä 11: Onnistunut internet-markkinoinnin case
Trivago tietää kaiken hotelleista
Yksi itselleni mielenpainuvista markkinointikampanjoista on ollut
Trivagon TV-mainokset, joita on näkynyt muistaakseni Suomessa ainakin viimeisen
vuoden aikana aktiivisesti. Mainoksissa on aina joku tarina ja ne ovat
muuttuneet matkan varrella. Trivagon mainoksissa on ollut ideana mm. ”sama
hotelli kaksi eri hintaa” (edullisempi tietysti Trivagon). Trivago tekee useassa
maassa aktiivista TV-mainontaa, joilla se hakee kävijöitä varaussivustolleen. AdvertisingAge -sivuston mukaan Trivago käytti vuonna 2014 mainontaan 83,6 miljoonaa dollaria pelkästään
Yhdysvalloissa.
Trivago on maailman suurin hotellihakusivusto, yritys toimii siis pelkästään internetissä. Trivago työllistää noin 500 henkeä ja se toimii 52 maassa yli 25 eri kielellä.
Trivago on maailman suurin hotellihakusivusto, yritys toimii siis pelkästään internetissä. Trivago työllistää noin 500 henkeä ja se toimii 52 maassa yli 25 eri kielellä.
Vahva panostus Google AdWords -mainontaan
Trivagon kaltaiset yritykset ovat pystyneet panostamaan internet-mainontaansa,
mikä on nähtävissä esimerkiksi Google AdWords -mainoksissa. Googlettamalla
vaikkapa ”Hotellit Lontoo” mainospaikat valtaa Booking.com, Momondo ja Trivago,
sen sijaan, että yksittäinen hotelli tai edes hotelliketju pääsisi mainospaikalle.
Kohderyhmä ja brändimielikuvan vaikutus
Uskoisin, että TV-mainoksilla on lähdetty jättämään vahvaa muistijälkeä
brändistä laajalle kohderyhmälle. Kun potentiaalinen asiakas seuraavan kerran
googlettaa ”hotellit lontoo” ja näkee Trivagon vaihtoehtojen joukossa, on
sivulle päätyminen todennäköisempää, kun brändistä on jäänyt muistijälki. Pääkohderyhmänä
uskoisin olevan nuoret aikuiset, jotka ovat tottuneita varaamaan ja suunnittelemaan
omat matkansa.
Kyseessä ei toki ole pelkkä internet-markkinoinnin case,
koska markkinointia on tehty näkyvästi myös TV:ssä. Mielenkiintoista on mielestäni
se, mikä merkitys TV-mainoksilla edelleen on brändin näkyvyyden kannalta, ja
mikä vaikutus vastaavasti on brändin luomilla mielikuvilla myynteihin.
Uskoisin, että Trivagon tapauksessa konversiot ovat olleet melko huikeat, kun
mainontaa on päätetty jatkaa usean kuukauden ajan. Vastaavaa mainontaa tekee vahvasti
vaatteita myyvä verkkokauppa Zalando. Uskoisin, että tämän tyyppisiä
kampanjoita mitataan osittain sillä, miten nopeasti TV-mainoksen näkymisen
jälkeen alkaa tulla kävijöitä verkkosivustolle (näin muistaisin ainakin
kuulleeni, että Zalando mittaisi TV-mainostensa onnistumista).
Mainokset
Suomessa näkyvissä mainoksissa Trivagon tarina on edennyt
siihen pisteeseen, että sloganiksi on tullut ”Me tiedämme kaiken hotelleista”. Itseäni
nämä mainokset ovat jo alkaneet ärsyttämään epätodellisilla lupauksillaan,
mutta ovathan nekin omalla tavallaan toimivia, kun jäävät kerran mieleen.
Mielestäni aiemmat mainokset idealla ”sama hotelli, kaksi eri hintaa” toivat
paremmin esille sitä mitä Trivago todella tarjoaa. Jos olisin saanut vaikuttaa
Trivagon markkinointikampanjaan, olisin ennemmin lähtenyt kehittämään tämän
jälkimmäisen tarinan sisältöä.
TV-mainokset pyörivät myös Youtubessa, mikä on yksi
internet-markkinoinnin kanava. Tässä muutama esimerkki mainoksista (en
valitettavasti löytänyt suomessa esitettyjä mainoksia, mutta tässä vastaavat
englanniksi).
Jotain opittavaa?
Trivago on menestyvä yritys, jolla on paljon rahaa käytettävissään
markkinointiin. Olisiko Trivagon tavassa toimia kuitenkin jotain opittavaa
jokaiselle yritykselle koosta riippumatta? Erityisesti niille, joissa markkinointi
nähdään edelleen vain kuluna investoinnin sijaan.
Hei Outi, Kysyt: "Olisiko Trivagon tavassa toimia kuitenkin jotain opittavaa jokaiselle yritykselle koosta riippumatta?" Oma vastaukseni on: "Todella." Nimittäin se, että yrityksen tulee valita markkinointitoimenpiteensä tavoitteiden ja kohderyhmän perusteella. Ja tällöin mukana voi olla myös ns. perinteisempiä keinoja, kuten TV-mainontam, jos niillä siis päästään tavoitteeseen ja tavoitetaan kohderyhmä. Ei kannata olla mustavalkoinen ja ajatella, että vain jossain välineessä on ns. onni ja autuus.
VastaaPoistaSamaa mieltä Minna! Kiva kun jaksoit lukea ja kommentoida! :)
PoistaHei Outi ja Minna,
VastaaPoistaerittäin samaa mieltä. Tässä digimarkkinoinnin huumassa vanhat mutta hyviksi havaitut kanavat jäävät helposti taka-alalle. Pitäisi muistaa katsoa markkinoinnin kokonaisuutta. Trivago kertoo markkinoinnillaan tarinoita, ja tv-mainokset ovat tähän toimiva väline. Brändi jää helposti mieleen. Passiivinen mainoksen katselukokemus yhdistettynä kuluttajan aktiiviseen toimintaan (nettisurffailu, some jne.) vahvistaa brändikokemusta. Kohta sitä seikkaillaan jo Trivagon sivuilla.
Kiitos kommentista! :) Jäin vielä miettimään aiheeseen liittyen sitä miten suuri merkitys esim. hakukonetuloksissa on brändillä; mitenköhän paljon todennäköisemmin kävijä klikkaa tutun brändin sivuille kuin täysin tuntemattoman.
Poista