Kotitehtävä 10: Oman organisaation kävijäseuranta ja analyysi
Tarkastelun kohteena on yritys X:n sivusto, jossa on mahdollisuus varata ja ostaa palveluita. Seuraavissa kappaleissa käsittelen 3 omasta mielestäni tärkeintä löydöstä tilastoista.
Mainostoimisto Kanava.to:n -sivuilla käsitellään aihetta ja siellä sanotaan mm. seuraavaa:
1. Bounce Rate – Välitön poistuminen prosenteissa
Sivun Bounce Rate eli välitön poistuminen prosenteissa on 38,72 %. Mitä pienempi kyseinen prosentti on, sen parempi. Kun välitön poistumisprosentti on suuri, tarkoittaa se sitä, että sivusto ei vastaa sitä mitä kävijät hakevat. Mielestäni 38,72 % on melko suuri prosentti välittömälle poistumiselle.
![]() | |
Kuva: SEOPlanter |
- Välitön poistumisprosentti riippuu hyvin paljon verkkosivujen sisällöstä ja toimialasta. Karkeasti ottaen välitön poistumisprosentti on hyvä, kun se on alle 35 % ja huono, kun se on yli 35 %
- Jos kyseessä on verkkokauppa, niin välittömän poistumisprosentin pitäisi olla alle 25 %, sillä verkkokaupoissa on tarkoituksena etsiä tuotetietoa, joka on muualla kuin etusivulla (vrt. esim. blogeissa hyvä välitön poistumisprosentti on 50 %, sillä blogeissa usein luetaan vain viimeisimmät artikkelit, jotka ovat etusivulla.)
- Välitön poistumisprosentti on myös yksi tärkeimpiä verkkosivujen onnistumisen mittareita (KPI – Key Performance Indicator)
Kun Bounce Rate on suuri, tulisi tarkastella seuraavia asioita:
- vastaako sivun sisältö digitaalisen mainonnan tai luonnollisen hakutuloksen viestiä
- mikä sivun sisällössä / rakenteessa on pielessä?
Näiden asioiden selvittämiseen voidaan ostaa palveluita (esim. A/B-testaukset, kuumakartta-analyysit) ulkopuoliselta yritykseltä, mikä on varmasti monesti järkevää. Harvan yrityksen sisältä löytyy niin syvällistä analytiikkaosaamista ja työkaluja, että olisi tehokasta, saati kannattavaa yrittää kehittää sivuja itse. On olemassa kuitenkin myös ilmaisia työkaluja, joilla näitä asioita voidaan testata. Esimerkiksi A/B-testauksia voi tehdä myös itse mm. optimizely-työkalulla.
2. Sivut per istunto verrattuna istunnon keskimääräiseen kestoon
Analytiikan perusteella yksittäinen kävijä selaa 5,67 sivua noin kahdessa ja puolessa minuutissa.
Tulkinta: Liian lyhyessä ajassa liikaa sivujen läpikäyntejä; viittaa siihen, että verkkokaupassa ostoputki voi olla liian pitkä tai sisältö huonoa: selaillaan nopeasti ja siirrytään seuraavaan sivuun katsomaan olisiko siellä oleellisempaa tietoa.
Toimenpiteet: Selvitetään ensin mahdollisimman pitkälle mistä ongelma johtuu. Jos ongelma johtuu liian pitkästä ostoputkesta, pyritään saamaan se lyhyemmäksi. Jos taas sivujen sisällöstä tarkastellaan lähemmin onko jotkut tietyt sivut missä Bounce Rate on huomattavan suuri ja mistä se johtuu.
3. Mitä kautta kävijät ovat tulleet sivustolle
Suurin osa (41,3 %) kävijöistä tulee sivulle
luonnollisen haun kautta, mikä viittaa siihen, että ainakin hakukoneoptimointi
tältä osin toimii. Seuraavaksi suurin on suora saapuminen sivuille (25 %) eli
kävijöillä on tiedossa sivun url ja sivu on tuttu ennestään. Referral osuus on
kolmanneksi suurin eli saapuminen joltain muulta sivulta, josta on linkitetty
sivustolle.
Koska luonnollinen hakutulos ja maksettu
mainonta muodostavat yli puolet sivustolle saapuvista kävijöistä (52,4 %),
tulisi tämän huomion perusteella etenkin tarkastella korkeaa välitöntä
poistumisprosenttia hakukonetulosten viestien näkökulmasta. Voidaanko SEO-otsikoille
ja meta-kuvauksille tehdä jotain mikä vastaisi enemmän sivun sisältöä? Vai onko
ongelma sivun sisällössä tai rakenteessa, joka ei tuo parhaalla mahdollisella
tavalla esille sivun tarjontaa, vaan saa kävijät karkaamaan muualle?
Hyviä havaintoja! Jatka Analyticsin maailman tutustumista ja huolehdi siitä, että x yrityksen sivuilla on kaikki mahdolliset ohjelma ominaisuudet otettu käyttöön (mm. eCommerce Tracking, muokatut raportit, yleisötiedot jne.)
VastaaPoista