Ennakkotehtävä osa 1 - Sähköisen liiketoiminnan kurssi
Matkailun verkkokauppa Suomessa
Tämä blogipostaus on ennakkotehtävä sähköisen liiketoiminnan opintojaksoon. Kerron lyhyesti oman näkemykseni Suomen matkailun verkkokaupan nykytilasta.
Lue myös blogipostaukseni 3 esimerkkiä epäonnistuneesti toteutetuista verkkokaupoista.
Matkailutuotteita myydään eniten verkkokaupassa
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:n artikkelissa ”Missä menet matkailun verkkokauppa”, todetaan seuraavaa: ”Matkailutuotteet ovat ostetuimpia tuotteita Suomessa ja ulkomailla. Matkailutuotteiden osuus Suomessa kaikista verkko-ostoksista on suurin, se on 33 %. Suurin osa on kuitenkin verkkokaupassa myytävistä matkailutuotteista keskittyy majoitukseen tai kuljetukseen.”
![]() |
Kuva: G. L. Barone |
Miksi muut kuin majoitus- ja kuljetusalan matkailuyritykset eivät myy palvelujaan verkkokaupassa?
Mielestäni syyt siihen miksi muut kuin matkailu- ja kuljetusalan matkailuyritykset eivät myy palvelujaan verkossa voi kiteyttää seuraavasti:
- ei ole tarpeeksi suurta halua / tarvetta lähteä tekemään
- koetaan hankalaksi, osaaminen ja resurssit puuttuu
Miksi sitten halu tai tarve ei ole tarpeeksi suuri johtuu esimerkiksi siitä, että myyminen onnistuu sähköpostillakin tai verkkosivuilla olevan yhteydenottolomakkeen kautta. Myynti voi tapahtua myös matkanjärjestäjien kautta. Kauppaa tulee siis muutenkin, kuin perustamalla oman verkkokaupan, joka vaatii resursseja ja osaamista.
Tutkittuani muita palveluntarjoajien toteuttamia verkkokauppoja, joissa oli myytävänä majoituksen lisäksi esimerkiksi elämyspalveluita, huomasin, että majoituspalveluiden myynti oli osattu toteuttaa, mutta elämyspalveluiden ei niinkään. Tämä on mielenkiintoista. Jos kerran verkkokauppa on jo saatu perustettua, miksei siitä haluta ottaa kaikkea hyötyä irti?
Miksi suomalainen verkkokauppa ei kansainvälisty?
Mielenkiintoinen artikkeli aiheesta Miksi suomalainen verkkokauppa ei kansainvälisty, kiteyttää ongelmat toimituskuluansaan. Toimituskuluansa tarkoittaa sitä, että kuljetusliikkeet ihmettelevät miksei ketään kiinnosta kansainvälistyminen, kun taas harvalla kotimaisella verkkokaupalla on mahdollisuutta ottaa suurinta osaa toimituskuluista pelkästään yrityksen pussista maksettavaksi.
![]() |
Kuva: Mike Licht |
Verkkokaupat myyvät heikosta taloustilanteesta huolimatta
Ecommerce Europe -sivustolla kerrotaan, että vuonna 2014 suomalainen verkkokauppa saavutti 7,2 miljardin euron myynnin. Vuonna 2014 myynnit kasvoivat 14,2 %. Suomen nettiä käyttävään väestöön (väkiluku n. 5,5 miljoonaa, joista 94 % käyttää internetiä) suhteutettuna verkko-ostosten keskiarvo per henkilö vuositasolla on 1832 euroa.
Heikosta taloustilanteesta huolimatta verkkokauppa siis menestyy ja tämä on osoitus siitä, että yhdelläkään yrityksellä ei pitäisi olla varaa olla kiinnostumatta verkkokaupan mahdollisuuksista. Lisäksi yritysten, joilla verkkokauppa on, tulisi keskittyä sen kehittämiseen ja ajan hermolla pysymiseen nopeasti muuttuvassa digimaailmassa. 1832 euron keskimääräinen ostos vuositasolla per henkilö, kertoo siitä, että suomalaiset ovat halukkaita ostamaan verkosta. Yritysten pitäisi varmistaa myös verkkokauppansa monipuolinen ja hyvä sisältö myynnin kasvattamiseksi.
Hyviä esimerkkejä. Helposti löytyi 3 huonoa!
VastaaPoistaHuomiseen!
T
Kiitos Tabe! Vaikka onkin aika ikävää netissä arvostella huonoina, ehkä kehitystä kaipaavina olisi parempi sana.
PoistaP.S. Näköjään tarvitsin pienen breikin blogiin ja koulutehtäviin, kun nyt vasta ehdin vastata kommenttiisi! :)