Kotitehtävä 3: Liidimarkkinointi

AN INTRODUCTION TO LEAD GENERATION – ALOITTELIJAN OPAS LIIDIEN HANKINTAAN 


Kuva: SEO
Tilasin hubspot.com -sivuilta ilmaisen opaskirjan aiheesta ”AN INTRODUCTION TO LEAD GENERATION”. Se on aloittelijan opas, jonka tarkoitus on opettaa miten verkkosivujen vierailijoista saadaan liidejä yritykselle. Oppaan kirjoittaja, Anum Hussain, on Inbound Content Strategist Hubspotilla. Hän työskentelee siis itse juuri kyseisen aihealueen parissa. Anum on huomioitu B2B Marketing Magazine -lehdessä yhtenä vuoden 2013 nousevista markkinoinnin tähdistä. Oppaan voit ladata ilmaiseksi täältä, ja tässä blogipostauksessa voit tutustua omaan tiivistelmääni siitä.

Mikä on liidi ja mihin tarvitaan liidien generointia? 


Oppaassa liidi määritellään henkilöksi, joka jollain tavalla osoittaa kiinnostusta yrityksen tuotteita tai palvelua kohtaan. Tämä tarkoittaa sitä, että potentiaalinen asiakas on se, joka ensin avaa kommunikaatioväylän yritykseen. Tämä poikkeaa siis täysin kylmäsoitoista, joissa soitetaan ihmisille vailla mitään tietoa onko heillä kiinnostusta tai ylipäänsä mitään tarvetta yrityksen tarjontaa kohtaan. Liidien generointi eli hankinta puolestaan tarkoittaa tapaa tai tapoja, joilla potentiaalinen asiakas lämmitellään ja saadaan houkuteltua ostamaan tuote tai palvelu yritykseltä. Koska asiakas on se, joka on luonut suhteen yritykseen, on kynnys yritykseltä ostamiseen madaltunut. Liidien generointia havainnollistavaan tapaan voit tutustua täällä.

Miten liidi hankitaan? 


Liidi hankitaan keräämällä tietoa. Tähän on monia tapoja ja tarvittavien tietojen määrä riippuu yrityksestä ja käyttötarkoituksesta. Oppaassa liidin hankintatavoiksi kerrotaan mm. henkilö, joka hakee työpaikkaa työnhakulomakkeella, täyttää kaavakkeen ladatakseen oppaan (kuten minä juuri tein tilaamalla tämän ilmaisen oppaan) tai henkilö, joka luovuttaa tietojaan esimerkiksi alennuskuponkia vastaan. Kerättävien tietojen määrä, kuten myös henkilön kiinnostuksen aste voivat kuitenkin vaihdella hyvinkin paljon.

Liidien hankintaprosessi


Liidien hankinta muodostuu neljästä eri osa-alueesta: verkkosivujen kävijöistä, laskeutumissivustosta, kaavakkeesta ja liidistä. Liidi siis syntyy, kun kävijä päätyy laskeutumissivustolle, jossa hän täyttää tietonsa kaavakkeelle ja klikkaa lähetä-painiketta.

Call-to-Action (CTA) 


Call-to-Action (CTA) voi olla kuva, painike tai viesti verkkosivulla, joka ohjaa kävijää tekemään jonkinlaisen toimenpiteen. Liidien generoinnissa tämä tarkoittaa siis sitä, että kävijä täyttää kaavakkeen. CTA-toimenpiteiden avulla yrityksen kannattaa houkutella mahdollisimman monesta paikasta kävijöitä laskeutumissivustolle. Ohjauksia laskeutumissivustolle kannattaa tehdä yrityksen omilta verkkosivuilta, blogista, sähköpostin allekirjoituksesta, sosiaalisen median kautta, lehdistötiedotteiden kautta sekä esimerkiksi pay-per-click (PPC) -bannerimainosten kautta. Oppaan mukaan edellä mainitut ovat kuusi tehokasta ja suosittua tapaa saada generoitua liidejä.

Ensimmäisen oman liidien hankintakampanjan aloittaminen 


Lopuksi opas käsittelee lyhyesti ja ytimekkäästi yhdellä sivulla kaikki osa-alueet, mitkä tulee käydä läpi, kun on tekemässä ensimmäistä omaa liidejä generoivaa kampanjaa. Alla ne esiteltynä vieläkin lyhyemmin:

  1. Luo tarjous 
  2. Rakenna laskeutumissivusto ja lomake 
  3. Tee kiitossivu tai -sähköposti 
  4. Mainosta omaa tarjoustasi ja ohjaa kävijöitä laskeutumissivustolle yrityksesi digitaalisten kanavien kautta 

Tärkeintä on muistaa, että kaikki lähtee loistavasta tarjouksesta ja huipentuu hyvään suunnitelmaan tämän loistavan tarjouksen jakamisesta yrityksen digitaalisissa kanavissa.

Kommentit

  1. Tämähän on ihan paras tapa kerrata näitä tietoja. Lukea vain mahdollisimman monta opiskelijoiden blogipostausta läpi joissa kaikilla on hieman oma tapansa esittää asiat. Mulle tuli tämän luettua huomattavasti viisaampi olo, eli sen pohjalta sanoisin, että olet hyvin onnistuneesti ja selkeästi viestinyt tekstissä aiheesta! Kiitos!

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla Noora! Munkin pitää käydä lukemassa vielä muiden blogeja, uskon että niistä saa paljon irti. Mun on kuitenkin pakko ensin tehdä ainakin suurin osa kotitehtävistä ennen sitä, koska muuten tulee liikaa suorituspaineita. :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos Outi tästä perustavaa laatua olevasta blogiteksistä! Nooran sanoin, olet tosi selkeäsi kertonut liideistä ja niiden hankinnasta. Itse olen nyt huomannut myös, että toisten blogeista saa todella paljon (selkeäkielistä) oppia. Voi kun jaksaisi jatkossakin lukea teidän kaikkien postauksia niin olisi kyllä varmasti pää täynnä tietoa sitten huhtikuussa. Kiitos tästä postauksesta!

    VastaaPoista
  4. Minulla oli sama aihe, mutta artikkeli oli Lead Management Made Simple. Sinä olit käsitellyt lead managementtia ehkä enemmän BtoC -näkökulmasta, kun mulla artikkeli käsitteli vain BtoB -puolta ja myynnin lisäämistä. Mielenkiintoista luke samasta aiheesta, mutta eri kantilta tarkasteltuna. Kiitos!

    VastaaPoista
  5. Minulla oli sama aihe, mutta artikkeli oli Lead Management Made Simple. Sinä olit käsitellyt lead managementtia ehkä enemmän BtoC -näkökulmasta, kun mulla artikkeli käsitteli vain BtoB -puolta ja myynnin lisäämistä. Mielenkiintoista luke samasta aiheesta, mutta eri kantilta tarkasteltuna. Kiitos!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mira kommentista ja vinkistä sun tekstiin! Kävin lukemassa sen ja tosiaan olikin hyödyllistä lukea noista eri työkaluista mitä on käytettävissä liidien tehokkaaseen hallintaan.

      Poista
  6. Selitit liidimarkkinoinnin mielestäni hyvin selkeästi. Henkilö, joka ei ole asiasta aikaisemmin kuullut, ymmärsi varmasti luettuaan kirjoituksesi mistä liidimarkkinoinnissa on kysymys.

    VastaaPoista
  7. Mitenkäs voisit Outi hyödyntää liidimarkkinointia omassa työssäsi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin B2B-markkinoinnissa, ja aionkin tuoda omassa organisaatiossa siihen vielä vahvemmin jatkossa oman panokseni mukaan. :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

5 esimerkkiä onnistuneista, elämyksellisistä sivustoista

Sähköiset jakelukanavat

Kotitehtävä 10: Oman organisaation kävijäseuranta ja analyysi